مطالب معماری

رزومه معماری

صفر تا صد نحوه نوشتن رزومه معماری به همراه نمونه رزومه

شما یک معمار بااستعداد هستید و هر شرکتی خوش‌شانس خواهد بود که شما را در تیم خود داشته باشد، اما چگونه می‌توانید خودتان را به‌خوبی به آن‌ها معرفی کنید؟ رزومه شما، نماینده شماست و پیشاپیش کارفرمایان را از ارزش شما باخبر می‌کند.
رزومه خود را به بهترین نحو آماده کرده تا 50% از مراحل استخدام را یکجا طی کنید، یا یک رزومه بد تحویل داده تا با احتمال 90% به زباله‌دانی رزومه‌ها منتقل شوید!
در این نوشتار مواردی را برای بهتر کردن رزومه خصوصاً برای معماران بیان کرده‌ایم.

انواع مختلف رزومه معماری

1- رزومه معماری به‌عنوان یک کارآموز

نوشتن رزومه معماری برای دوره کارآموزی اندکی دشوار به نظر می‌رسد، زیرا احتمالاً اولین تجربه واقعی شما از کار در حوزه معماری است. هر کار داوطلبانه‌ای که در دانشگاه انجام داده‌اید، پروژه‌هایی که بر روی آن‌ها کار کرده‌اید، مقالاتی که ترجمه کرده یا نوشته‌اید، شغل‌های پاره وقتی که داشته‌اید و مهارت‌های نرم‌افزاری‌تان را باید در رزومه ذکر کنید.
لازم به ذکر است محیط کار دفاتر معماری با آتلیه‌های دانشگاه متفاوت است. به دانشجویان معماری توصیه می‌شود بری تکمیل رزومه خود و آشنایی با محیط کار، از کارآموزی غافل نشوند.

2- رزومه معماری به‌عنوان یک معمار فارغ‌التحصیل

بعد از فارغ‌التحصیلی، شما دوره‌های کارآموزی خود را پشت سر گذاشته‌اید، پس نوشتن رزومه اندکی آسان‌تر می‌شود. موقعیت‌های شغلی، وظایفی که در محل کار بر عهده‌تان بوده و پیشرفت‌هایی که به دلیل حضور شما در شرکت به‌عمل‌آمده است، همه باید در رزومه گنجانده شود.
در نظر داشته باشید به‌عنوان معماری که اخیراً فارغ‌التحصیل شده است، طبیعی است که بخش تجربه و کارهایی که انجام داده‌اید بسیار کوچک و خلاصه باشد، به همین دلیل، بیشتر بر روی مهارت‌هایتان و بیان پتانسیل‌هایی که دارید تمرکز کنید.

3- رزومه معماری به‌عنوان یک معمار ارشد

هنگامی که چندین سال تجربه در این راه به دست آورده باشید، کارفرمایان به حوزه تخصصی شما، کارفرمایان قبلی‌تان و بازه زمانی‌ای که مشغول به کار بوده‌اید، علاقه دارند! بااین‌حال ارائه یک رزومه مناسب، تأثیر بسیار بیشتری از یک لیست پروژه‌هایی که انجام داده‌اید خواهد داشت، پس مطمئن شوید یک رزومه باکیفیت ارائه می‌دهید.

مراحل کلی نوشتن رزومه کاری به‌عنوان یک معمار

رزومه شما همانند ویترین برای یک فروشگاه است! در واقع یک رزومه خوب نه‌تنها وجه حرفه‌ای برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه احتمال استخدامتان را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. در هنگام نوشتن رزومه موارد زیر را در نظر بگیرید:

1 – اطلاعات تماس

ارائه اطلاعات تماس به‌صورت کاملاً واضح در بالا رزومه، امکان ارتباط مدیران و کارفرمایان با شما را آسان‌تر می‌کند؛ اطلاعات تماس باید شامل موارد زیر باشد:
• شماره‌تلفن همراه
• آدرس ایمیل
• آدرس محل سکونت
• آدرس وب‌سایت یا شبکه اجتماعی‌ای که نمونه کارهایتان را در آن بارگذاری کرده‌اید

2 – نمایه یا خلاصه رزومه

هدف از این بخش ارائه یک نما کلی از رزومه است؛ در واقع کارفرما با خواندن این بخش تصمیم خواهد گرفت که ادامه رزومه را مطالعه کرده و یا آن را کنار بگذارد! پس این قسمت را جذاب بنویسید. خلاصه رزومه شامل دو بخش اصلی است:
• توضیح مختصری راجع به شخصیتتان: آیا توانایی کار تیمی دارید؟ تمایل شما به یادگیری مطالب جدید چقدر است؟ این موقعیت شغلی تا چه اندازه برایتان حائز اهمیت است؟
• مهارت‌های معماری و تجارت حرفه‌ای شما: آیا مدرک یا جایزه‌ای کسب کرده‌اید؟ تحقیقات شما در دوران تحصیل و یا کارکرد حرفه‌ای شما چه حوزه‌ای از معماری را در بر می‌گیرد؟

3 – ایجاد فهرستی از سوابق کاری مرتبط

برای ایجاد لیست سوابق کاری‌تان، موارد زیر را در نظر بگیرید:
• از آخرین سابقه کاری شروع کرده و به ترتیب زمان عقب بروید.
• برای هر سابقه کاری، نام شرکت، سِمَت شغلی و تاریخ شروع و پایان را ذکر کنید. می‌توانید از کلمات علمی و رایج در حوزه معماری برای توصیف وظایف اصلی‌تان استفاده کنید مانند طراح، کارشناس، معمار ارشد، مدیر آتلیه و …)
• اگر در حوزه‌ای خاص اطلاعات و دانش گسترده‌تری دارید، به‌عنوان‌مثال معماری خانه‌های مسکونی یا تجاری، در این بخش ذکر کنید.
• فهرست شما باید بسیار مرتب نوشته شده و تمرکز اصلی آن بر روی مرتبط‌ترین تجربه کاری شما با شرکتی باشد که برای آن رزومه می‌نویسید.
• آگهی استخدام شرکت را به‌دقت بررسی کنید؛ به‌عنوان‌مثال اگر در آگهی، کارفرما به یک معمار باتجربه در حوزه نقشه‌کشی فنی نیاز دارد و شما هم تجربه این کار را دارید، حتماً آن را در این فهرست بگنجانید.

4 – سوابق تحصیلی خود را درج کنید

در این قسمت باید سوابق تحصیلی‌تان را برجسته‌سازی کنید. توجه داشته باشید برای بیشتر کارفرمایان، مدارک دانشگاهی و دوره‌های معماری حائز اهمیت است، نه دوران دبیرستان و یا قبل از آن.

5 – علایق شما

بسیاری از کارفرمایان مشتاق‌اند تا از علایق شما در حوزه معماری و چشم‌اندازی که برای خود متصور شده‌اید، مطلع شوند. در این قسمت به‌راحتی از علایق خود و مهارت‌هایی که دوست دارید در آینده کسب کنید، بنویسید.
اگر تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید، موقعیت مناسبی است تا بعد از اتمام وظیفه اصلی‌تان در شرکت، به‌صورت داوطلبانه و بدون دریافت حقوق، در بخشی که به آن علاقه دارید، کسب تجربه کنید. می‌توانید در بخش “علایق” اعلام آمادگی خود را برای کار داوطلبانه ذکر کنید.
سؤالاتی که معمولاً در هنگام نوشتن رزومه معماری برایتان پیش می‌آید!
با مطالعه بخش قبل، توانایی نوشتن یک رزومه‌ معماری مناسب را دارید، اما به‌محض شروع، سؤالات زیر در ذهنتان به وجود آمده و شما را با چالش روبرو می‌کند. دردست‌داشتن پاسخ مناسبی برای این سؤالات، منتهی به یک رزومه فوق‌العاده خواهد شد.
رزومه معماری من باید چند صفحه باشد؟
یک رزومه ایدئال باید در یک صفحه قرار گیرد، اما دستیابی به این مهم اندکی دشوار است، به‌خصوص زمانی که مدتی در این صنعت‌ کارت کرده باشید! پس، دو صفحه معقول است؛ اما اگر دستتان به نوشتن در صفحه سوم لغزید، نشانه آن است که باید مقداری ویرایش انجام دهید. به یاد داشته باشید، کارهای بسیار قدیمی شما که ربطی به حوزه کاری شرکت ندارد، مناسب رزومه نیست.

بهترین فرمت برای یک رزومه معماری چیست؟

به‌طورکلی، سه فرمت اصلی برای رزومه وجود دارد: زمانی – کاربردی – ترکیبی از زمانی و کاربردی
در یک رزومه زمانی، شما کارهایی که انجام داده‌اید را از جدید به قدیم لیست می‌کنید؛ رزومه زمانی برای معماران حرفه‌ای مناسب است، یعنی کسانی که معماری را در دانشگاه تحصیل‌کرده‌اند و از آن زمان به بعد حرفه آن‌ها به شکلی منطقی و خطی پیشرفت کرده است.
رزومه کاربردی، همان‌طور که از اسم آن مشخص است، بر مهارت‌های شما تمرکز داشته و ترتیب زمانی در آن اهمیت ندارد؛ این فرمت به معمارانی که حرفه‌ای نیستند کمک کرده تا نحوه کسب دانش، تجربه و مهارت‌های مفید خود را به کارفرما منتقل کنند.
در یک رزومه ترکیبی، دستتان اندکی باز است، به‌نحوی‌که می‌توانید ابتدا مهارت‌های اصلی و مرتبط با شرکت را ذکر کرده و سپس به ایجاد یک لیست زمانی از تجربه‌های کاری خود بپردازید؛ رزومه ترکیبی علاوه بر اینکه مناسب معماران تازه‌کار است، به کمک معمارانی می‌آید که تنوع کاری آن‌ها محدود بوده و ذکر مشاغل مشابه در یک لیست چندان جذاب به نظر نمی‌رسد.

چه قالب و طرحی برای رزومه معماری مناسب است؟

شما یک معمار هستید و تفکر بصری باید یکی از نقاط قوت شما باشد، بنابراین این را به‌وضوح در رزومه خود نشان دهید. هرگز از فونت و قالب‌هایی که واضح است برای جلب‌توجه طراحی شده‌اند، استفاده نکنید! یک طراحی خوب و تمیز بسیار مؤثرتر عمل خواهد کرد.
هنگام انتخاب طرح و قالب نکات زیر را در نظر داشته باشید:
• از سایز فونت 11 یا 12 برای قسمت اصلی رزومه، از سایز بزرگ‌تر برای عنوان و از سایز کوچک‌تر برای اطلاعاتی بااهمیت کم‌تر استفاده کنید.
• سعی کنید حداکثر از سه سایز مختلف فونت استفاده کرده و آن‌ها را بهینه به کار برید.
• مطمئن شوید که فضای کافی بین بخش‌های مختلف وجود دارد.
• از رنگ به طور عاقلانه استفاده کنید یا اصلاً استفاده نکنید!
• به‌احتمال زیاد رزومه را به‌صورت الکترونیکی ارسال خواهید کرد، اما ممکن است طرف مقابل شما آن را چاپ کند؛ پس قبل از ارسال، یکبار آن را چاپ کرده تا از کامل‌بودن آن و خوانا بودن در هنگام پرینت بر روی کاغذ A4 مطمئن شوید.
• به‌عنوان یک قانون کلی، 1.5 الی 2 سانتی‌متر از طرفین، 1.5 سانتی‌متر از پایین و 2 سانتی‌متر از بالا حاشیه در نظر بگیرید.
سربرگ رزومه معماری شامل چه چیزهایی می‌شود؟
سربرگ رزومه باید شامل نام شما با سایز فونت بزرگ‌تر از متن اصلی و جزئیات تماس، آدرس ایمیل و ID شبکه اجتماعی با سایز فونت کوچک‌تر از متن اصلی باشد. نوشتن آدرس خانه دیگر مرسوم نیست، اگرچه می‌توانید شهر یا استانی که در آن ساکن هستید را ذکر کنید.
آیا عکسی از خودم در رزومه معماری قرار بدهم؟
در انگلیس و آمریکا هرگز نباید عکسی در رزومه خود قرار دهید، مگر اینکه آن شرکت از شما درخواست کرده باشد. بااین‌حال، در آسیا و خاورمیانه، متداول است که عکسی مناسب از خودتان را در سربرگ رزومه قرار دهید.

این 10 نکته را برای نوشتن رزومه معماری خود در نظر بگیرید!

1- رزومه را کوتاه و ساده بنویسید

در قسمت‌های قبل به فرمت، سایز فونت و قالب رزومه اشاره کردیم، اما اگر همچنان نمی‌دانید که چه تصمیمی بگیرید، عدد “2” را به‌خاطر داشته باشید: 2 صفحه رزومه – 2 سایز مختلف فونت – 2 رنگ
برخی از شرکت‌ها اصرار دارند رزومه شما باید در یک صفحه سفید با رنگ فونت مشکی نوشته شود، اما حوزه‌هایی که خلاقیت در آن‌ها مطرح است، مانند معماری، انتظار بیشتری از کارجویان دارند.
در نظر داشته باشید که اینفوگرافیک‌های ساده، می‌توانند اطلاعات زیاد را در یک نگاه به کارفرما منتقل کنند و بالعکس قالب‌های شلوغ و جاه‌طلبانه تنها منجر به سردرگمی کارفرما می‌شود.

2- از یک رزومه تکراری استفاده نکنید

برای شرکت‌های مختلف، رزومه‌های یکسانی ارسال نکنید! شما باید به کارفرمایان نشان دهید که وقت خود را صرف تحقیق در مورد شرکت کرده و درک کاملی از وظایف خود در شرکت مذکور دارید. مشخص کنید که کدام مهارت و تجربیات خاص شما برای آن شرکت مفید خواهد بود.

3- برای نمایه یا خلاصه رزومه وقت کافی بگذارید

گفته می‌شود پس از 7 ثانیه ملاقات با یک فرد، تصوری از او در ذهن فرد دیگر شکل می‌گیرد! اولین چیزی که کارفرما در مورد شما می‌بیند، طراحی رزومه و اولین چیزی که می‌خواند، خلاصه رزومه است!
مطمئن شوید که خلاصه رزومه‌تان، نقاط قوت، دستاوردها و شخصیت‌ شما را دربرگرفته تا در همان نگاه اول، کارفرما شما را به‌عنوان یک نامزد مناسب در نظر گیرد.

4- آنچه خودتان کسب کرده‌اید اهمیت دارد

کارفرما نمی‌خواهد دستاوردهای سازمان یا شرکت پیشین شما را بداند، آن‌ها قصد همکاری با شخص شما را دارند! پس‌کارهایی که شخصاً انجام داده‌اید و دلیل مفید بودنتان را شرح دهید.
به‌عنوان‌مثال آیا فعالیتی داشته‌اید که هزینه‌های شرکت را کاهش داده باشد؟ چه تعداد مشتری جدید جذب کرده‌اید؟ روش جدیدی را ابداع و به کار برده‌اید؟ آیا از شما تقدیر شده است؟ در واقع در هنگام نوشتن رزومه باید فکر کنید چه چیزی شما را از سایر متقاضیان متمایز می‌کند.

5- دستاوردهایتان را به‌صورت کمی بیان کنید

وقتی صحبت از کار به میان می‌آید، تا جای ممکن باید دقیق باشید. جذب مشتریان جدید خوب است، اما اینکه بگویید با جذب تعدادی مشتری منجر به افزایش 10% درآمد سالیانه شرکت شده‌اید، بسیار بهتر است.

6- سطح مهارت خود را مشخص کنید

یک راه سریع برای درک نقاط قوت شما توسط کارفرما این است که مهارت‌های کاری و نرم‌افزاری خود را لیست کرده و برای هرکدام یک رتبه یا سطح تعیین کنید – به‌عنوان‌مثال “10 از 10” یا “خوب – متوسط – حرفه‌ای”.
معماران می‌توانند در این زمینه از الگوهای گرافیکی مثل نوار پیشرفت پروژه‌ها یا درصد تسلط بر مهارت‌ها استفاده کنند.
هرگز در تعیین سطح خود اقرار نکنید چرا که پیش از شروع کار، مهارت‌های شما آزمایش می‌شود. مهارتی را ذکر نکنید که شما را در شرایط نامطلوب قرار دهد و اگر سطح شما در یک مهارت پایین است، از ذکر آن در رزومه اجتناب کنید.

7- شفاف سازی گپ‌ها

هنگام نوشتن لیست سوابقتان ممکن است فاصله بین دو سابقه کار زیاد بوده و به نظر برسد قصد پنهان‌کاری دارید. برای ازبین‌بردن این گپ‌ها، بهتر است به طور خلاصه به سفر، کار داوطلبانه و کارهای بدون دستمزدی که در آن زمان‌ها انجام داده‌اید اشاره کرده و به طور واضح بگویید در آن دوران تجربیات مفیدی کسب کرده‌اید.

8- املا، دستور زبان و علائم نگارشی را بررسی کنید

درست است شما برای شغل نویسندگی یا ویراستاری رزومه ارسال نمی‌کنید، اما توجه به جزئیات، مهارتی است که هیچ معماری بدون آن نمی‌تواند واجد شرایط باشد! تنها یک اشتباه املایی رزومه معماری شما را غیرحرفه‌ای جلوه می‌دهد.
نرم‌افزارهایی برای اصلاح و ویرایش متن وجود دارد، اما هیچ‌کدام بدون اشکال نیستند، پس بهتر است حداقل دو بار، در دو روز مختلف، رزومه خود را بررسی کنید.

9- با فردی معتمد مشورت کنید

رزومه معماری خود را بدون آنکه شخص دیگری مطالعه کرده باشد، برای کارفرما ارسال نکنید! پس از پایان نوشتن رزومه و انجام نکته 8، از یک فرد معتمد بخواهید رزومه‌تان را خوانده و نظر خود را بیان کند.

10- پورتفولیو خود را ضمیمه رزومه کنید

رزومه و پورتفولیو را در قالب دو فایل جداگانه ارسال کنید. داشتن پورتفولیو جزو ضروریات برای معماران و هنرمندان است. برای آشنایی بیشتر، مجموعه مقالات در مورد تهیه پورتفولیو را ببینید.

نمونه هایی از رزومه معماری

در ادامه، نمونه هایی از رزومه معماری با هدف نمایش ترکیب بندی و ساختار رزومه ارائه شده است.

در صورتی که هر پیشنهاد، نکته یا سؤالی در مورد رزومه معماری دارید، می توانید در بخش نظرات بیان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا