مطالب معماری

طراحی وب‌سایت هنرمندان و معماران

ویژگی‌های وب‌سایت هنری و وب‌سایت معماران، هر آنچه که یک هنرمند و معمار باید در مورد وب‌سایت هنری خود بداند

وب‌سایت یک هنرمند و معمار، نمایشگاه مجازی آثار اوست و اگر به‌خوبی طراحی و اجرا شود، تأثیرات بسیار مثبتی بر شهرت و درآمد او خواهد داشت.
امروزه با پیشرفت روزافزون فضای مجازی، فضایی مناسب برای هنرمندان ایجاد شده است تا مشتریان جدید، مؤسسات هنری و طرف‌داران زیادی را به خود جذب کنند؛ بااین‌حال، تنها زیبایی ظاهری وب‌سایت هنر و معماری کافی نیست و اگر هدف شما ارتقا کار و شهرتتان است، باید چندین مسئله مهم را در نظر بگیرید، پس همراه ما باشید.

تفاوت وب‌سایت‌های هنری و معماری با وب‌سایت‌های عمومی

تفاوت طراحی وب‌سایت‌های هنری و معماری با وب‌سایت‌های معمولی چیست؟

انتظار می‌رود وب‌سایت یک هنرمند یا معمار، با یک وب‌سایت عمومی، یا سایتی که در زمینه آی‌تی یا نکات خانه‌داری فعالیت دارد متفاوت باشد. در اینجا، برخی از تفاوت‌های اصلی طراحی این وب‌سایت‌ها معرفی شده‌اند. با درنظرگرفتن این تفاوت‌ها، می‌توانید وب‌سایتی ایجاد کنید که به طور مؤثر آثار یک هنرمند را به نمایش بگذارد و نیازهای مخاطب هدف را برآورده کند.

1- تأکید بر جنبه‌های بصری و طراحی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های وب‌سایت‌های عمومی و وب‌سایت‌های هنرمندان، تأکید بر جلوه‌های بصری و نکات طراحی است. وب‌سایت‌های عمومی با تأکید کمتر بر زیبایی‌شناسی، بیشتر بر قابلیت استفاده و دسترسی تمرکز دارند. بااین‌حال، وب‌سایت‌های هنرمندان نیاز به رویکرد هنری‌تری دارند که سبک منحصربه‌فرد و خلاقیت آنها را برجسته کند.
وب‌سایت‌های هنرمندان ممکن است شامل عناصر گرافیکی بیشتر، طرح‌بندی‌های منحصربه‌فرد و طرح‌های سفارشی‌شده باشند تا آثار خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارند. طراحی وب‌سایت باید از نظر بصری جذاب باشد و بازدیدکننده را در خود غوطه‌ور سازد و به او نگاهی اجمالی از فرایند خلاقیت و شخصیت هنرمند دهد.

2- المان‌ها و لی‌آوت‌های خاص در طراحی

وب‌سایت‌های هنرمندان نسبت به وب‌سایت‌های عمومی به چیدمان‌ها و عناصر خاص طراحی شده بیشتر نیاز دارد. در این گونه وب‌سایت‌ها ممکن است از انواع رسانه‌های مختلف مانند تصاویر باکیفیت بالا، فیلم‌ها و مدل‌های سه‌بعدی برای نمایش کارها استفاده شود. لی آوت‌ها، چیدمان وب‌سایت و عناصر طراحی باید مکمل اثر هنری باشد و ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد آن را برجسته کند.
هنرمندان ممکن است از عناصر مختلف طراحی مانند فونت، رنگ و بافت خاص برای ایجاد هویت بصری متمایز و قابل‌تشخیص برای وب‌سایت خود استفاده کنند. آنها همچنین ممکن است چیدمان‌های مختلف و لی‌اوت‌ها و عناصر طراحی متفاوت را بیازمایند تا تجربه‌ای جذاب‌تر و همه‌جانبه‌تر برای بازدیدکنندگان ایجاد کنند.

3- ناوبری و تجربه کاربری منحصربه‌فرد

ناوبری یکی از جنبه‌های ضروری هر وب‌سایت است، اما وب‌سایت‌های هنرمندان و معماران ممکن است به تجربه ناوبری منحصربه‌فرد و جذاب‌تری نیاز داشته باشند. پیمایش در وب‌سایت یک هنرمند باید به‌صورت شهودی و آسان انجام شود و به بازدیدکنندگان این امکان را بدهد که به‌سرعت آثار هنری و معماری موردعلاقه خود را پیدا کنند.
هنرمندان ممکن است تمایل داشته باشند آثار خود را بر اساس انواع رسانه‌ها (فیلم، تصویر، متن و…) و یا انواع پروژه‌های مختلف، با لیبل‌های واضح دسته‌بندی کنند. آنها همچنین ممکن است از عناصر ناوبری منحصربه‌فرد، مانند منوهای کشویی یا نمادهای سفارشی استفاده کنند تا وب‌سایت خود را متمایزتر و جذاب‌تر نشان دهند. تجربه کاربری در وب‌سایت یک هنرمند باید شهودی، جذاب و تعاملی باشد و به بازدیدکنندگان اجازه دهد تا کار هنرمند یا معمار را به شیوه‌ای صمیمی و شخصی‌تر تجربه کنند.

4- رویکرد مینیمالیستی به متن و محتوا

درحالی‌که وب‌سایت‌های عمومی ممکن است دارای طیف گسترده‌ای از محتوای متنی باشند، وب‌سایت‌های هنری و معماری تمایل دارند با حداقل تأکید بر محتوای نوشتاری بر روی خود اثر هنری تمرکز کنند. هنرمندان ممکن است از تکنیک‌های مختلفی برای ارائه آثار خود در وب‌سایت خود استفاده کنند، از جمله گالری عکس، مونتاژ ویدئو، و نمایش اسلاید. آنها همچنین ممکن است توضیحاتی از کار یا فرایند هنری خود ارائه دهند تا محتوای بیشتری را فراهم کنند.
رویکرد مینیمالیستی به متن و محتوا در وب‌سایت یک هنرمند یا معمار عمدی است، زیرا به اثر هنری اجازه می‌دهد تا خودش صحبت کند. بازدیدکنندگان وب‌سایت یک هنرمند باید بتوانند بر روی اثر هنری و سبک منحصربه‌فرد و خلاقیت هنرمند تمرکز کنند بدون اینکه حواسشان به متن زیاد یا محتوای غیرضروری منحرف شود.

نکاتی برای طراحی وب‌سایت هنری و معماری

ظاهر وب‌سایت شما باید شامل رنگ‌ها و بخش‌هایی باشد که با هدف مشخصی انتخاب شده‌اند؛ به بیان دیگر، ایجاد فضایی ناب از نظر زیبایی‌شناختی به صورتی که هنر، جاذبه اصلی آن باشد. برای رسیدن به این هدف، نکات زیر را به‌خاطر بسپارید.

1- از فضای خالی استفاده کنید

بسیاری از گالری‌ها، نمایشگاه‌ها و موزه‌های سرشناس و موفق، یک ویژگی مشترک دارند: دیوارهای سفید! هدف استفاده از رنگ سفید این است که ذهن بینندگان صرفاً با هنر درگیر شده و بدون حواس‌پرتی آن را لمس کند؛ شما نیز می‌توانید از این قدرت رنگ سفید یا فضای خالی در طراحی وب‌سایت خود استفاده کنید.

2- به اصول زیبایی‌شناسی خود پایبند باشید

در هر قدمی که به‌عنوان یک هنرمند و یا معمار بر می‌دارید، پایبندی به سبک هنری‌تان نباید فراموش شود! اگر پس‌زمینه سفید با برند شما سازگار نیست، پس اولین هدف طراحی پس‌زمینه‌ای است که محیط وب‌سایت را جذاب و مختص شخص شما می‌کند.

3- مخاطبان خود را درگیر کنید

وقتی که مخاطب به‌صورت حضوری به نمایشگاه شما می‌آید، یا کارفرما را در دفتر کار خود ملاقات می‌کنید، با مکالمه چهره‌به‌چهره و اندکی احساس رودربایستی، جذب و نگهداری او آسان است، اما شما این دو ابزار را در فضای مجازی ندارید! به راه‌هایی فکر کنید که تعامل مخاطب با وب‌سایت را افزایش می‌دهد، اما حواستان باشد شلوغی و اصرار بیش از حد، نتیجه عکس خواهد داشت.

4- وب‌سایت را ساده نگه دارید

وب‌سایت معماری و هنری باید این حس را به مخاطب القا کند که می‌تواند با یک نگاه آن را درک کرده و بدون سردرگمی بین بخش‌های مختلف وب‌سایت جابه‌جا شود. یک وب‌سایت ساده مخاطب را به تعامل و کلیک‌کردن‌های متوالی ترغیب خواهد کرد.

5- پورتفولیو خود را به نمایش بگذارید

پورتفولیو می‌تواند پُلی میان مهارت‌های تکنیکال شما و صدای هنری‌تان باشد. اگر در حوزه هنری یا تخصصی خود با موضوعات و مضامین مختلف سروکار دارید، مطمئن شوید بین بخش‌های پورتفولیویی که به نمایش می‌گذارید، تعادل وجود دارد.

6- دسته‌بندی برای جابه‌جایی آسان بین

کارهای جدید، کارهای در دست اجرا، کاربری‌های مختلف و… همه باید در گروه‌های مختص به خود قرار گیرند؛ با “موضوع‌محور” بودن وب‌سایت، به مخاطبتان کمک می‌کنید تا مجموعه عظیم هنری یا کاری شما را به‌راحتی کشف و مشاهده کند.

7- وب‌سایت خود را به طور منظم به‌روزرسانی کنید

موتورهای جستجو وب‌سایت‌هایی را به علاقه‌مندان معرفی می‌کنند که به طور منظم آپدیت می‌شوند، پس آپلود محتواهای جدید در زمان‌بندی‌های مشخص، باعث جذب بیشتر مخاطب فعال به وب‌سایت شما خواهد شد.
برای بهبود تجربه مخاطب و تعامل بیشتر او، توجه به موارد زیر ضروری است:

  • از عکس‌هایی با وضوح‌بالا و نور مناسب استفاده کنید.
  • اندازه، وضوح، حجم و نوع فایل تصاویر باید با هدف بارگذاری سریع، بهینه شوند.
  • مخاطب باید بتواند به‌آسانی تصاویر وب‌سایت را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد.
  • وب‌سایت شما باید برای تمامی دستگاه‌های هوشمند (لپ‌تاپ – موبایل – تبلت – تلویزیون) بهینه شود.
  • برای هر تصویر یک عنوان، توضیح، تاریخ بارگذاری و مشخصات در نظر بگیرید.

8- خودتان را معرفی کنید

با اینکه اینترنت بر پایه ناشناس بودن ساخته شده است، اما رفتار افراد در آن کاملاً به ارتباط عاطفی بستگی دارد!
رعایت تمامی مواردی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم، عملکرد وب‌سایت هنری و معماری شما را تقویت می‌کند؛ اما آنچه منجر به واکنش احساسی مخاطب می‌شود، خود شما هستید.
وب‌سایت هنرمندان مشهور اغلب دارای یک صفحه با عنوان “درباره من” است که معمولاً نسبت به بخش‌های دیگر سایت بیشتر مورد بازدید قرار می‌گیرد. یک داستان شخصی به شما اعتبار بخشیده و به مخاطب کمک می‌کند تا مفهومی که پشت آثار شما است به شخصیتتان گره بزند.
یک ترتیب ساده برای بیان داستان شخصی می‌تواند این‌گونه باشد:

  • سوابق تحصیلی، استادان دوره تحصیل، محل اقامت
  • افتخارات و جوایز
  • نمایشگاه‌ها، مصاحبه‌ها و سایر توجهات رسانه‌ای

9- همواره یک‌قدم بعدی برای مخاطب در نظر داشته باشید

یک مخاطب وارد وب‌سایت شما شده، نمونه کارهایتان را مشاهده کرده و داستان شخصی‌ شما را نیز خوانده است – حال چه‌کار کند؟
شما باید مخاطب را به سمت قدم بعدی راهنمایی کنید؛ برای این کار، بسته به هدف کسب‌وکارتان می‌توانید:

  • راه ارتباطی پیش پا مخاطب قرار دهید تا در مورد دستمزدها، یا نحوه ارجاع کار با شما صحبت کند.
  • مخاطب را به حضور در نمایشگاه یا رویداد بعدی خود دعوت کنید.
  • در مورد وب‌سایت‌های هنری، می‌توانید مخاطب را به سمت خرید یک اثر اورجینال دعوت کنید.
  • از مخاطب بخواهید سؤالات خود را با شما مطرح کند.

10- بخش وبلاگ وب‌سایت را فراموش نکنید

رابطه احساسی‌ای که شما با صفحه “درباره من” ایجاد کرده‌اید را می‌توان با وبلاگ‌نویسی تقویت کرد. پست‌های وبلاگ به‌نوعی ادامه داستان شخصی شما است، وب‌سایت را از نظر متنی آپدیت نگه داشته و علاقه‌مندان را دعوت می‌کند تا در این سفر شخصی همراه شما باشند.

چهار بخش اصلی وب‌سایت هنری و معماری

وب‌سایت شما باید دارای 4 صفحه اصلی باشد؛ در نظر داشته باشید که بدون یکی از این صفحات، مواردی که در بخش قبل به آن‌ها پرداختیم، قابل‌اجرا نخواهد بود.

1- صفحه خانه (Landing page)

صفحه خانه اولین صفحه‌ای است که بازدیدکنندگان از سایت با آن روبرو می‌شوند، بنابراین از مؤثربودن آن مطمئن شوید! نام شما یا برندتان باید به‌صورت واضح به شکل سر تیتر در بالای صفحه به چشم بخورد، جابه‌جایی در سایت باید بسیار آسان به نظر برسد و اینکه از چه تصاویر یا متنی در این صفحه استفاده می‌کنید، اساس جذب و نگه‌داشتن مخاطب در سایت است.

2- صفحه “درباره من”

در مورد جزئیات و اهمیت بالا این صفحه در بخش قبل صحبت کردیم، اما به‌صورت کلی دو چیزی که مخاطب می‌خواهد درباره شما بداند باید در این صفحه به چشم بخورد: بیوگرافی و موضع هنری یا کاری شما.
همان‌طور که در طراحی و خلق آثار خود نهایت صداقت را دارید، باید در بیوگرافی و موضع کاری‌تان نیز صادق باشید تا نه‌تنها ارتباط مؤثری با مخاطب برقرار کنید، بلکه دلیل اینکه چرا در وهله اول به هنر یا معماری جذب شده‌اید نیز برای مخاطب قابل‌لمس باشد.

3- صفحه نمونه کار‌های هنری و معماری

این صفحه جایی است که پورتفولیو شما زندگی می‌کند! راه‌های زیادی برای طراحی صفحه آثار هنری وجود دارد و هر هنرمندی بسته به سبک کاری خود باید آن را آماده کند. نکته مهم در مورد صفحه نمونه کار این است که باید تصویر محور باشد، حال می‌توانید از یک متن کوتاه مانند دلیل ایجاد اثر، دل‌نوشته یا حتی اطلاعات تکنیکال نیز در کنار عکس استفاده کنید.

4- صفحه برقراری ارتباط

از طریق شماره تماس، آدرس ایمیل یا پیام‌رسان‌ها، مخاطب باید تشویق شود تا برای پرسش سؤالات، همکاری، مصاحبه و سفارش، با شما ارتباط برقرار کند.

اشتباهات رایج معماران و هنرمندان در طراحی وب‌سایت

در این بخش به تعدادی از اشتباهات رایج در طراحی وبسایت هنری و معماری اشاره شده است. پرهیز از این نکات منفی می تواند تعامل کاربران با وبسایت شما را بهبود بخشد.

هنر و کارهایتان را به‌گونه‌ای معرفی کرده‌اید که کسی غیر از خودتان قادر به درک آن نیست.

هر چقدر هم حوزه هنری‌ یا کاری‌تان پیچیده باشد، باید آثار را به نحوی دسته‌بندی و سازماندهی کنید که درک و دسترسی به آن آسان باشد. مخاطبی که برای اولین‌بار با شما آشنا می‌شود باید در نگاه اول به هنر شما جذب شده و تصمیم بگیرد برای درک بیشتر شما، از صفحات دیگر نیز دیدن کند. فراموش نکنید که هدف اصلی از ایجاد وب‌سایت جذب مخاطبان جدید، استقبال از آن‌ها، متقاعدکردن مخاطب به‌صرف زمان برای هنر شما و در نهایت تبدیل مخاطب به طرف‌دار است.

وب‌سایت خود را به دید یک “انبار آثار هنری” و کارهای انجام شده نگاه می‌کنید.

وب‌سایت هنری و معماری یک موزه ارزشمند مجازی است، پس باید مطمئن شوید آثاری که در کنار هم به نمایش می‌گذارید مرتبط و حول یک موضوع کلی باشند، نه به‌هم‌ریخته و شانس! کارهای ضعیف‌تر یا کارهایی که در تجارب اولیه انجام داده‌اید و با استانداردهای کنونی شما سازگار نیست، لازم نیست در سایت به نمایش گذاشته شوند.
جای تمام آثاری که تابه‌حال خلق کرده‌اید در وب‌سایت نیست. اگر تنوع و تعداد آثار بیش از حد باشد، بازدیدکنندگان را گیج کرده و آن‌ها توانایی درک کار شما را نخواهند داشت.

مخاطب را مجبور می‌کنید برای مشاهده آثار شما و یا نمونه کارها فرم ثبت‌نام پر کند.

این ایده که مخاطب پیش از مشاهده آثار شما مجبور به اثبات خود است، باعث نابودی برند و وب‌سایتتان خواهد شد. آیا افراد در زندگی واقعی برای بازدید از نمایشگاه شما باید فرم پرکرده و کارت شناسایی ارائه دهند؟ پس اگر در واقعیت رخ نمی‌دهد، در دنیا مجازی نیز نباید اتفاق بیفتد.

قیمت آثار یا خدماتتان قابل‌توجیه یا توضیح نیست.

همه باید احساس کنند که پول خود را عاقلانه خرج می‌کنند، بنابراین یا اطلاعات اولیه کاملی در مورد قیمت‌گذاری ارائه دهید یا اگر افراد از طریق ایمیل و تماس خواهان توضیح بیشتر دررابطه‌با قیمت‌گذاری بودند، با منطق به سؤالاتشان پاسخ دهید. مخاطب باید درک کند که چرا قیمت یک نوع خدمات یا یک اثر زیاد یا کم است، در غیر این صورت تمایل خود به سفارش را از دست خواهد داد.

نمونه‌ای از وب‌سایت‌های موفق هنرمندان و معماران

گروه طراحی کلارک- Clarke Design Group

این گروه در طراحی و بازسازی سنتی و بومی فعالیت دارد.
وحدت گرافیکی در بخش‌های اصلی سایت، بخش‌های پورتفولیو، درباره، و تماس دیده می‌شود. لوگوها و منوها ساده طراحی شده‌اند و از تم رنگ‌سازمانی در همه جای وب‌سایت استفاده شده است.
آدرس وب‌سایت: clarkedesigngroup.com

فوستر و شرکا- Foster + Partners

در صفحه اول سایت آخرین پروژه‌ها و اخبار کاری به‌صورت اسلایدری از ویدئوهای جذاب ارائه شده است. در ادامه خبرها، پروژه‌ها و دسته‌بندی کلی آن‌ها، معرفی استودیو، همکاری با مجموعه و سایر بخش‌ها در پس‌زمینه‌ای مشکی ارائه شده است.
در صفحات دیگر بر خلاف صفحه اصلی، از پس‌زمینه سفید استفاده شده است. سادگی در تمام بخش‌های وب‌سایت رعایت شده است.
آدرس وب‌سایت: fosterandpartners.com

طراحی وبسایت معماری فوستر و شرکا

ورکستد- Workstead

علاقه معماران به رنگ مشکی، در این وب‌سایت نیز نمود پیدا کرده است و در بخش‌های اصلی وب‌سایت پس‌زمینه مشکی با فونت‌های سفیدرنگ ترکیب شده است. فعالیت اصلی این استودیو در زمینه نورپردازی و طراحی داخلی است.
در طراحی صفحه اصلی، بخش‌های کاری اصلی استودیو، در زمینه‌ای با انیمیشن جذاب قرار دارند.
آدرس وب‌سایت: workstead.com

طراحی وبسایت معماری داخلی

زاریا فورمن – Zaria Forman

تصویری از زاریا در اندازه کامل که بر روی یک بوم نقاشی بزرگ و تقریبا تکمیل شده کار می‌کند، مقدمه‌ای قانع‌کننده برای آثاری است که در وب‌سایت خود ارائه می‌دهد. این تصویر در یک قاب سفید، حسی از سبک فوق رئالیستی هنرمند را به مخاطب القا کرده به‌طوری‌که مخاطب ترغیب می‌شود سایر آثار جذاب او را مرور کند.
آدرس وب‌سایت: zariaforman.com

طراحی وبسایت هنری

میژرد- Measured

اندازه مناسبی از سادگی به همراه تأثیر بصری شگفت‌انگیز، چیزی است که در نگاه اول این آژانس معماری را توصیف می‌کند. این وب‌سایت در کنار خلاقانه بودن کاملاً کاربردی است به‌طوری‌که صفحه خانه آن چیدمانی زیبا و نامتقارن را به‌وسیله تصاویر باکیفیت به مخاطب نشان می‌دهد. به قرارگیری نوارها، منو و بخش اخبار توجه کنید.
آدرس وب‌سایت: measured.ca

طراحی وبسایت استودیو معماری

کارن جی ریویس- Karen J. Revis

وقتی هنر شما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، یک طراحی وب مینیمال بهترین راه برای نمایش آن است. کارن از یک صفحه‌بندی ساده که پیمایش و خواندن آن را آسان می‌کند، استفاده کرده تا توجه مخاطب را به آثار پُر جنب‌وجوش خود جلب کند. در وب‌سایت او مخاطب به‌راحتی به سه بخش اصلی گالری، بیوگرافی و فروشگاه آنلاین دسترسی دارد.
آدرس وب‌سایت: karenjrevis.com

طراحی وبسایت هنرمند نقاش

پلیزاری- Pelizzari

طراحی وب‌سایت معماری پلیزاری این قدرت را دارد که هر معمار ماهری را به خود علاقه‌مند کند. این شرکت با وب‌سایت خود بر حرفه‌ای بودن، دقت، وقت‌شناسی و حفظ حریم خصوصی تأکید می‌کند. نه‌تنها صفحه اصلی (خانه) وب‌سایت طراحی ساده، جامع و نوآورانه‌ای دارد، بلکه صفحات داخلی نیز با تصاویر باکیفیت، بسیار خیره‌کننده به نظر می‌رسند.
آدرس وب‌سایت: pelizzari.com

طراحی وبسایت شرکت معماری

لوئیز هارکید- Louise Hourcade

لوئیز با یک صفحه نقاشی شده پر جنب‌وجوش به بازدیدکنندگان خوش آمد گفته و از آن‌ها دعوت می‌کند تا وارد وب‌سایت او شوند؛ مخاطب با ورود به وب‌سایت یک گالری سازمان‌یافته از آثار او را مشاهده خواهد کرد. پویایی آثار لوئیز با استفاده از پس‌زمینه سفیدرنگ کاملاً دل‌نشین بوده و فونت‌هایی که او به کار گرفته است، مخاطب را به خود جلب می‌کند.
آدرس وب‌سایت: louisehourcade.com

طراحی وبسایت هنرمند نقاش

اولون کاندیگ- Olson Kundig

وب‌سایت طراحی مینیمال دارد و به‌صورت پروژه محور است. با اسکرول‌کردن در صفحه اول، بسیاری از پروژه‌های معماری به نمایش گذاشته می‌شود. لوگو و منوها در کمال سادگی طراحی شده‌اند.
آدرس وب‌سایت: olsonkundig.com

طراحی وبسایت دفتر معماری

گروه طراحی کلارک- Clarke Design Group

این گروه در طراحی و بازسازی سنتی و بومی فعالیت دارد.
وحدت گرافیکی در بخش‌های اصلی سایت، بخش‌های پورتفولیو، درباره، و تماس دیده می‌شود. لوگوها و منوها ساده طراحی شده‌اند و از تم رنگ‌سازمانی در همه جای وب‌سایت استفاده شده است.
آدرس وب‌سایت: clarkedesigngroup.com

طراحی وبسایت شرکت طراحی داخلی

برای مشاوره در زمینه طراحی وبسایت هنری و معماری، می توانید به وبسایت ویکی معمار مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا