مطالب معماری

معرفی رشته معماری

صفر تا صد رشته معماری: معرفی، کسب سابقه کار، موقعیت‌های شغلی، درآمد

یک معمار ساختمان‌های مسکونی، تجاری، آموزشی، صنعتی و سایر ساختمان‌ها با کاربری‌های دیگر را طراحی می‌کند. شاید با خودتان فکر کنید که توضیح داده شده برای یک مهندس سازه نیز صادق است که تا حدودی هم حق با شماست! بااین‌حال بزرگ‌ترین تفاوت این است که معماران بیشتر بر زیبایی و روابط در ساختمان تمرکز دارند، درصورتی‌که مهندسان سازه مسئولیت بیشتری در قبال ایمنی، استحکام و دوام ساختمان دارند. معماران از اصول هنری، مهندسی و حتی روان‌شناسی برای طراحی خود بهره می‌گیرند.

معماری چیست و معمار کیست؟

معمار یا آرشیتکت شخصی است که برنامه‌ریزی، طراحی و نظارت بر ساخت ساختمان‌ها را بر عهده دارد. معماری به معنای ارائه خدمات در ارتباط با طراحی ساختمان‌ها و فضای درون آن‌ها و محوطه اطراف ساختمان‌هایی است که سکونت یا استفاده انسانی هدف اصلی ساخت آنهاست. از نظر ریشه‌شناسی، واژه معمار از کلمه لاتین architectus گرفته شده است که از واژه‌های یونانی (ارخی -، رئیس + تکتون، سازنده)، یعنی سازنده اصلی، مشتق شده است. معماری آمیخته‌ای از علم و هنر است، کسانی که رشته معماری را انتخاب می‌کنند، هم به علوم و هم به هنر علاقه‌مند هستند و شرایط پذیرش معماری معمولاً هم توانایی هنری و هم مهارت فنی را در نظر می‌گیرند.

برای اینکه بتوانیم دیدگاهی کلی از مسئولیت‌های یک معمار به شما نشان دهیم، به سراغ لینکدین رفته و متداول‌ترین شغل‌هایی که به معماران پیشنهاد می‌شود را جمع‌آوری کرده‌ایم:

  • هماهنگی و جمع‌آوری مطالعات اولیه برای احداث ساختمان‌های جدید
  • بررسی مطالعات انجام شده برای ساختمان‌های موجود
  • مدیریت پروژه‌ها از آغاز پروژه تا اتمام آن
  • ارتباط مؤثر با مشتریان و ارائه چشم‌انداز پروژه به آن‌ها
  • درک، مدیریت و انجام به‌موقع کارهای اداری
  • رسم نقشه‌ها، مشخصات و اسناد موردنیاز برای ساخت‌وساز

آیا معماری مسیر شغلی مطمئنی است؟

طبق پیش‌بینی دفتر آمار کار ایالات متحده (BLS)، بین سال‌های 2020 تا 2030، انتظار می‌رود بازار کار مشاغل معماری 3% افزایش داشته و حتی میزان رشد آن از این مقدار پیشی گیرد.
اگر حقوق برای شما مهم است، اشتغال در حوزه معماری در دنیا یک انتخاب مطمئن به‌حساب می‌آید، به‌طوری‌که متوسط حقوق برای یک معمار در ایالات متحده 84000 دلار در سال گزارش شده است ( گزارش شده توسط BLS.)
از طرفی، رضایت شغلی معماران در مقایسه با حرفه‌های مشابه، بهتر است و مهم‌تر از همه، بر اساس گفته معماران، سطح استرس پایین‌تری نیز به آن‌ها متحمل می‌شود.

درآمد یک معمار چقدر است؟

بر اساس وب‌سایت Indeed، متوسط حقوق سالیانه یک معمار در ایالات متحده، 89820 دلار است. در نظر داشته باشید که این رقم برای یک معمار با سابقه کار 2 تا 10 سال صادق است، حال برای یک معمار نوپا که به‌تازگی وارد بازار کار شده است، 21.46 دلار در ساعت (حدود 44636 دلار در سال) به‌صورت میانگین در نظر گرفته می‌شود.

مطابق گزارش حقوق و دستمزد که توسط ایران سلری انجام شده است، خالص دریافتی ماهانه برای شاغلین در حوزه طراحی مهندسی/ نقشه کشی/ معماری سال 1400 در استان تهران ماهیانه 12 میلیون تومان (سالیانه 144 میلیون تومان معادل حدود 5000 دلار) بوده است.
حرفه معماری هیچ محدودیتی نداشته و می‌تواند تمام بلند پروازی‌هایتان را ارضا کند. واضح است که هرچقدر تجربه بیشتری کسب کنید، حقوق بیشتری نیز به دست خواهید آورد.
نه‌تنها در حرفه معماری، بلکه در هر شغلی و حرفه‌ای، دستمزد شما به فاکتور مختلفی وابسته است، از جمله:

  • محل سکونت
  • صنعتی که در آن مشغول به کار هستید (به‌عنوان‌مثال، شرکت مهندسین مشاور، شرکت نفت یا بانک ها)
  • شرکتی که برای آن کار می‌کنید
  • سابقه کاری

کسب سابقه کار و اهمیت آن

همه ما می‌دانیم، کسب تجربه و شروع به کار در صنعت، گام بسیار مهمی به‌حساب می‌آید. فرصت‌های کاری به شما کمک می‌کند تا درک درستی از شالوده معماری و نحوه به‌کارگیری آن در صنعت به دست آورید؛ این را هم در نظر داشته باشید که با شروع به کار به‌عنوان یک معمار و برقراری ارتباط با افراد زبده، اعتمادبه‌نفس شما افزایش‌یافته و مهارت‌هایتان تقویت می‌شود.
اگر قصد دارید تبدیل به یک معمار واجد شرایط شوید، به دنبال شرکت‌های ساخت‌وساز، طراحی و معماری رفته و از آن‌ها درخواست کنید تا شما را به‌عنوان کارآموز بپذیرند – شرکت در دوره‌های کارآموزی نیز برای کسب تجربه مناسب است.
هم‌زمان که به دنبال کارآموزی و آگهی‌های استخدام می‌گردید، بر روی مهارت‌های طراحی و مدل‌سازی خود تمرین کرده و همواره دانش خود را به‌روز نگه دارید.

12 شغلی که با مدرک معماری می‌توانید در آن‌ مشغول به کار شوید

هدف از این بخش ارائه یک چشم‌انداز از مشاغلی است که به‌عنوان یک معمار می‌توانید در آن‌ها مشغول به کار شوید.

1- طراح معمار

معماران طراح، طرح‌های دیجیتالی و نقشه‌ها را بر اساس اسکیس‌های اولیه معماری ایجاد می‌کنند، و امور پروژه‌ها را از ابتدای اخذ مجوزهای شهری، تا نظارت بر امور پایانی اجرا بر عهده می‌گیرند. بازدید از سایت‌های ساخت‌وساز، نظارت بر پیمانکاران، و ارتباط و هماهنگی با سایر مشاوران و طراحان مانند مهندسان سازه و تأسیسات مکانیکی و برقی، از وظایف معمار طراح است.

2- مجری ساختمان و مدیر پروژه

معماران به‌عنوان مدیران پروژه‌ها، بر فرایند طراحی و ساخت یک پروژه ساختمانی نظارت می‌کنند. آنها بر پیشرفت فرایند ساختمانی نظارت می‌کنند و مطمئن می‌شوند که در مسیر درست است. مدیران پروژه ممکن است برنامه‌های ساختمانی را توسعه دهند، سازماندهی و بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که یک پروژه تمام استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی را برآورده می‌کند. آنها همچنین قراردادهای ساخت‌وساز و همچنین مصاحبه و استخدام پیمانکاران برای پروژه‌ها را آماده می‌کنند. یک مدیر پروژه معماری خلاق، منظم و دارای مهارت‌های رهبری عالی است. آنها به مهارت‌های ارتباطی و تحلیلی قوی نیز نیاز دارند. همچنین باید مهارت‌های فنی قوی داشته باشند و بر فناوری CAD مسلط باشند.

3 – معمار منظر

طراحی مناظر بیرون از خانه، مانند محوطه‌های عمومی، پارک‌ها و جنگل‌های مصنوعی، به‌منظور ایجاد شبکه‌هایی که فضای شهر و طبیعت را به هم پیوند بدهد، امری حیاتی است و از همه مهم‌تر، یک اقدام بسیار ضروری برای پاسخ به افزایش کنش متقابل جهانی و تغییرات آب‌وهوایی به‌حساب می‌آید.
معماران منظر نقش قابل‌توجهی در مدیریت آب‌های ناشی از بلایای طبیعی، احیای محیط‌زیست و ایجاد مناطق تفریحی دارند؛ حال اگر از کارکردن در محیط طبیعی لذت می‌برید، این مسیر شغلی، با روحیات شما و مدرکتان سازگار خواهد بود.

4- معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون

یک معمار داخلی، طراحی داخل ساختمان و برنامه‌ریزی فضا را انجام می‌دهد، درحالی‌که یک طراح داخلی بر روی مبلمان و دکوراسیون واقعی داخلی تمرکز می‌کند. بااین‌حال، معماری داخلی یک کار بسیار بزرگ‌تر از ساخت یک ساختمان از نظر زیبایی‌شناسی است. در یک پروژه ساختمانی، معمار داخلی باید یک تعادل عالی بین جنبه‌های طراحی زیبایی و کاربردی (عملکرد و همچنین طراحی محیطی) انجام دهد.
معماران داخلی باید عملکرد، ایمنی و ظاهر ساختمان را در نظر بگیرند. این امر مستلزم مهارت زیاد و توجه دقیق در طول فرایند طراحی است. معماران داخلی برای دستیابی به این وظایف، آموزش‌های تخصصی دارند که اغلب از طریق کسب مدارک و گواهینامه‌های تخصصی در رشته خود کسب می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله آشنایی با رشته معماری داخلی را مطالعه کنید.

5 – برنامه‌ریز شهری

در نتیجه رشد سریع درصد جمعیت در مناطق شهری، شرایط شهرنشینی دائماً در حال نوسان است. پویا بودن محیط شهری، آن را به مسیری هیجان‌انگیز برای معماران تبدیل می‌کند، چرا که از تغییرات اقتصادی و جمعیتی گرفته تا توسعه پایدار را پوشش می‌دهد.
برنامه‌ریز شهری یک مسئولیت اصلی و چالش‌برانگیز در حرفه معماری است، مسئولیتی که نیاز به سازگاری و حل مسئله در مقیاس‌های بزرگ را دارد.

6 – مرمت معماری

میراث و تاریخ جامعه ما که از طریق معماری از نسلی به نسل دیگر هدیه داده می‌شود، نه‌تنها ارجاعی زیبا به گذشته است، بلکه برای درک فرهنگ یک جامعه بسیار حائز اهمیت است.
حفاظت و مرمت از ساختمان‌های تاریخی بدون شک یک چالش است! چرا که به‌عنوان یک معمار مرمتگر هرگز نمی‌توان همه را راضی کرد. به‌رغم راه‌حل‌های بسیار زیبا، رسانه‌ها اغلب عمل مرمت را با عنوان “قتل‌عام میراث” مورد هدف قرار می‌دهند. اما به‌هرحال سبک‌ها و روش‌های مختلفی برای مرمت بناهای باستانی وجود دارد.

7– پژوهش در معماری

با موج کنونی طراحی دیجیتال و پیشرفت مداوم ابزارهای دیجیتال، شیوه نمایش و بیان ما در حوزه معماری به طور چشمگیری در حال تغییر است.
فناوری اطلاعات تأثیر عمیقی بر معماری گذاشته است و نقش آن در معماری روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود؛ این پیشرفت‌های دائمی نتیجه تحقیقات هیجان‌انگیزی است که توسط معماران انجام می‌گیرد. پژوهش در معماری لزوماً شامل طراحی ساختمان‌ها نیست، بلکه بر روی اینکه چگونه ابزارهای جدید می‌توانند معماری را بهبود ببخشند، فعالیت می‌کند. علاوه بر این تحقیق بر روی روش‌های طراحی، سبک‌های معماری، بهینه‌سازی طراحی، کاهش مصرف انرژی و شیوه‌های نقد بنا از جمله موضوعاتی است که از طرف پژوهشگران معماری مورد استقبال قرار می‌گیرد.

8 – معماری نورپردازی

نور تأثیر عمیقی بر سلامت روحی و جسمی ما دارد. کاوش در حوزه معماری نورپردازی به‌منظور بهبود کیفیت تجربه زندگی، سلامت و رفاه انسان است . طراحی نورپردازی معماری در خدمت و تقویت عناصر معماری خاصی است تا زیبایی‌شناسی، تاریخ و هدف یک ساختمان را ایجاد کند یا آن را تقویت کند.
نورپردازی معماری دقیقاً مشابه طراحی نور نیست. تمرکز اولی بر معماری است حال آن که تمرکز دومی اغلب بر مسائل ارگونومیک یا کاربردی است – هر جنبه‌ای که توانایی فرد را برای زندگی، کار، عملکرد، استراحت یا بازی بهبود می‌بخشد – تا اطمینان حاصل شود که نور به طور مطلوب استفاده و توزیع می‌شود.
نورپردازی معماری نقطه تلاقی هنر (معماری)، طراحی و فناوری (نورپردازی) است. نور می‌تواند بر روحیه افراد و ارتباط آنها با یک فضا تأثیر بگذارد. چه تاریخ، چه هویت و چه ارزش‌ها، ویژگی‌های یک ساختمان می‌تواند داستانی را بیان کند. نورپردازی معماری می‌تواند برای زنده کردن داستان کار کند.

9 – طراحی صنعتی

در طراحی صنعتی، معماران به‌جای تمرکز بر روی طراحی ساختمان‌های عظیم‌الجثه، بر روی طراحی اشیایی در مقیاس کوچک‌تر، اما با تولید انبوه، متمرکز می‌شوند. اگر از آن دسته معمارانی هستید که چشم‌انداز طراحی سازه‌های عظیم و دائمی برایتان ترسناک یا کسل‌کننده است، شاخه طراحی صنعتی جایگزین عالی‌ای به‌حساب می‌آید. طراحی مبلمان‌های خاص و دکور منزل از مشغولیت‌های متداول بسیاری از معماران مطرح بوده است.

10 – طراح بازی‌های ویدئویی

طراحی یک دنیا مجازی، یکی از جذاب‌ترین و بدون مرز‌ترین شغل‌هایی است که معماران، حتی معماران تازه فارغ‌التحصیل شده، می‌توانند در آن مشغول به کار شوند. طراحی بازی‌های ویدئویی نه‌تنها به تخیل شما اجازه پرسه‌زدن آزاد را می‌دهد، بلکه به استدلال فضایی و محیطی‌تان عمق بیشتری می‌بخشد. معمارانی که با سه‌بعدی سازی فضا تسلط دارند، می‌توانند در این حیطه مشغول به فعالیت شوند.

11 – سیاستمدار

برخی استدلال می‌کنند که حوزه معماری ذاتاً سیاسی است، در واقع معماری چیزی بیش از خلق اشیا زیباست و ارزش بسیار بالایی در سازماندهی جامعه دارد. برای مثال، شرکت معماری Terroir در استرالیا، با شورا شهر برنی و پاراماتا، در مورد ایجاد ساختار خاصی برای شهر، پیش‌بینی آنچه ممکن است اتفاق بیفتد و ایجاد معیارهایی برای طراحی شهر، همکاری می‌کند.
معماری و سیاست از بسیاری جهات ذاتاً با هم گره‌خورده‌اند. نحوه تعامل یک فرد با محیط اطراف خود، نحوه سازماندهی فرایندها و ایجاد شرایطی برای رسیدن به احساس راحتی جسمی و روانی، همه مهارت‌هایی است که یک معمار در طول دوران تحصیل خود کسب می‌کند! این مهارت‌ها برای ایجاد یک سیاستمدار خوب نقش بسیار چشمگیری دارد.
توماس جفرسون از بنیان گذاران آمریکای نوین، وتعداد قابل توجهی از سیاستماران در جهان و ایران معمار بوده اند.

12 – کارآفرین

حل مسئله، تفکر خلاق و هنر متقاعدسازی، سه مهارت مشترک معماران و کارآفرینان است. تجربه یک معمار در مفاهیم انتزاعی و تعامل انسانی، او را به یک رقیب قوی کارآفرینان با روش‌های جدید و کارآمد تبدیل می‌کند.

از دیگر مشاغلی که معماران می توانند به آن بپردازند می توان به معلم، مدرس دانشگاه، عکاس، نقاش و گرافیست اشاره کرد.

10 شغل پردرآمد در حوزه معماری

از آنجا تا به اینجا، گستردگی مشاغل در دسترس برای یک معمار را به‌خوبی درک کرده‌اید، حال در این قسمت 10 شغل پردرآمد در حوزه معماری در کشورهای غربی را با هم بررسی می‌کنیم.

1 – معماری منظر

  • میانگین حقوق: 132393 – 28885 دلار
  • تحصیلات موردنیاز: لیسانس معماری
  • چشم‌انداز بازار کار: پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2026 نرخ رشد اشتغال 1.4% افزایش پیدا کرده و تا سال 2031 این عدد به 1.6% می‌رسد.

2 – تکنولوژیست معماری

  • میانگین حقوق: 97042 – 39355 دلار
  • تحصیلات موردنیاز: مدرکی در زمینه فناوری معماری و یا یک رشته مرتبط
  • چشم‌انداز بازار کار: پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2026 نرخ رشد اشتغال 1.5% افزایش پیدا کرده و تا سال 2031 این عدد به 1.6% می‌رسد.

3 – طراح معماری

  • میانگین حقوق: 74000 – 40000 دلار
  • تحصیلات موردنیاز: گواهی در زمینه فناوری معماری، طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) یا یک رشته مرتبط

4 – مرمت معماری

  • میانگین حقوق: 102000 – 46000 دلار
  • تحصیلات موردنیاز: لیسانس معماری یا رشته‌های مرتبط؛ اکثر کارفرمایان، مدرک کارشناسی ارشد در معماری با تمرکز بر حفظ تاریخی را ترجیح می‌دهند.

5 – معمار ساختمان سبز و مقاوم‌سازی

  • میانگین حقوق: 93852 – 49908 دلار
  • تحصیلات موردنیاز: لیسانس معماری. مدرک کارشناسی ارشد در معماری نیز ممکن است توسط برخی از کارفرمایان درخواست شود.

6 – معمار تجاری

  • میانگین حقوق: 93852 – 49908 دلار
  • تحصیلات موردنیاز: لیسانس معماری یا رشته‌های مرتبط
  • چشم‌انداز بازار کار: پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2026 نرخ رشد اشتغال 1.5% افزایش پیدا کرده و تا سال 2031 این عدد به 1.6% می‌رسد.

7 – معمار صنعتی

  • میانگین حقوق: 116000 – 61000 دلار
  • تحصیلات موردنیاز: لیسانس معماری یا رشته‌های مرتبط

8 – مدیر معماری

  • میانگین حقوق: 150413 – 60169 دلار
  • تحصیلات موردنیاز: لیسانس معماری یا رشته‌های مرتبط

9 – معمار ارشد

  • میانگین حقوق: 116000 – 61000 دلار
  • تحصیلات موردنیاز: لیسانس معماری

10 – معماری افراطی (معماری در شرایط ناهنجار)

  • میانگین حقوق: اطلاعات دقیق در دسترس نیست؛ بااین‌حال آخرین داده گزارش شده مبلغی بیش از 100000 دلار در سال است.
  • تحصیلات موردنیاز: کارشناسی ارشد معماری

چنانچه هر سؤال و توضیحی در مورد رشته معماری دارید، در بخش نظرات دیدگاه خود را بنویسید در مورد آن به بحث نشینیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا